Synspunktet

Superinspirert hello fra Manhattan!

I forrige måned var Siri og Anette i selveste New York, New York, på fagmessen Vision Expo East: 

“Vision Expo East er stedet der over 700 leverandører fra hele verden tar med seg 5000 mote- og luksusbrillemerker og byr på sitt aller beste. Kontaktlinseindustrien samles, linsevæskeprodusentene kommer, ledende leverandører for behandlings- og diagnostisk utstyr stiller ut og vi kan velge mellom hele 300 timer med kurs, workshop og foredrag. Solbriller fra ti dollar til ti tusen dollar, modellerte øyeepler, slipemaskiner, VR-briller, nettløsninger: Kort sagt alt du kan tenke deg fra bransjen vår.  I motsetning til de få sommerukene vi har i Norge, skinner solen omtrent halve året her borte, og på denne tiden har mange selvsagt fokus på solbriller når optikere, innkjøpere og influencere fra hele verden møtes. Solbrilletrendene vi ser nå har innflytelse fra globale kulturer og en retro-æra. Fasongene  strekker seg fra kraftige runde til cat-eye og store kvadratiske pilotbriller i både metall og acetat.

Applikasjoner, flora og fauna, dyremønster og lær er varianter som skiller seg fra mengden. Graderinger og skaleringer i glassene ser vi mye av. Fargene på glassene er fra jord- og naturskalaen, brent appelsin, kaffebrun, skoggrønt med innslag av kystfarger, en palett som reflekterer naturens ekte essens. Vårt første stopp var hos

Good-Lite, hvor vi plukket med oss noen kjempekjekke nøkkelringer og snopte med oss 100 fargerike linseetui for ekstra store kontaktlinser.

Hos Oliver Peoples møtte vi Lee Gors fra Chicago. En trivelig, voksen kar som ikke er redd for å by på seg selv. Han ville gjerne komme til Stavanger og kjøre gateløp. Anette med flagget og Siri mot Lee i løpet. Jada, vi gleder oss, vi. Storsjarmøren lurte selvsagt på oss mange flere modeller enn vi strengt tatt behøver. Han kunne også fortelle oss en hemmelighet: Oliver Peoples har inngått en eksklusiv avtale med varemerket etter Cary Grant.

På 40- og 50-tallet var Grant en ikonisk hollywoodstjerne, og nå har Oliver Peoples laget en klassisk acetatmodell i hans navn, inspirert av filmen North by North West fra 1959. Lanseringen var preget av stort hemmelighetskremmeri, og foto var selvsagt strengt forbudt. Generelt er solbrillene til Oliver Peoples enkle å kle både for jenter og gutter. Modellene følger trenden, og mange har kystfarger i glassene. Kvaliteten er god, glassene er mineralske og optikken er unik. Nyhetene på innfatninger er en god blanding metall og acetat. Modellene blir mindre og fargene er gull, sølv og jordfargede med innslag av blå.

Alain Mikli, som mange kjenner, er back to the roots, med en god blanding metall og acetat. Solbrillene er 90-talls retro i gull og sølv. Innfatningene følger også trenden, men er mer fargerike – rosa, sort, blå, burgunder, lilla. Smalere, rektangulære og kledelige. Brillene sitter rett og slett godt, samtidig som de har noe helt unikt ved seg.

Vi klarte å klemme inn litt fritid også i det store eplet: Vi prøvde oss blant annet på Escape Room – gøy! Det kritikerroste teaterstykket The Book of Mormons fikk vi også med oss. Ellers tar vi alltid turen innom det glamorøes varehuset Saks på fifth avenue – i år var intet unntak. Her går vi og kikker mellom Ballenciaga, Bottega Veneta og McQueen-kjoler og lar oss fascinere av blomster, mønster, farger og ekstravagante design.

Hva som er trenden på gata i NY? Den trenden finnes ikke, er vår påstand. Milano for fashion. New York for passion. Med så utrolig mange turister fra alle verdens hjørner, er det ikke her du ser tydeligst hva som rører seg der fremme i horisonten av motebildet. Men for en opplevelse!”