SYNSPUNKTET

En reise i høstens nyheter

Endelig er det høstmesse! Zoom-møtenes tid er endelig over – vi skal igjen få se og kjenne på nyheter, og treffe våre hyggelige leverandører ansikt til ansikt.

 

Gardermoen/Oslo, 3. september 2021

Oslo neste
Fredag setter vi kursen mot hovedstaden. Vi kjenner på det ukjente i å sitte i et fullt fly. 2+2 seter, munnbind og tett på hverandre.

Messehallen, The Qube på Clarion Gardermoen er tilnærmet folketom når vi ankommer. Her pleier det å yre av liv. Det er satt strenge restriksjoner for antall besøkende og vi får bare komme inn etter avtale. Her er det ingen mingling i gangene og ei heller lov å bare titte litt. 

Håndsprit, glassvegger og strenge regler for håndtering av brillene må overholdes. Dette legger heldigvis ingen demper på humøret. Alle kunder og leverandører er veldig glad for endelig å kunne treffes. På Gardermoen treffer vi teamene fra blant annet Maui Jim, Tom Ford, Fleye, Oakley og Etnia Barcelona.

 

Aloha
Maui Jim er vårt største solbrillemerke. Den optiske kvaliteten er overlegen, det meste kan vi levere med styrke, og våre kunder gir oss gode tilbakemelding. Dette er oppskriften på en god merkevare.

Maui Jim så dagens lys på Lahaina stranden på Maui. Glassene er utviklet for å få naturens farger til å skinne. Nå kommer de med seks nye modeller med tre til fem farger i hver. Transparente, lyse farger eller klassisk sporty. Her frir Maui Jim til sine europeiske kunder så dette kan fort bli nye bestselgere.

(Bilde: Maui Jim)

Evige stilikoner
Tom Ford er den største kolleksjonen på visning denne helgen. Utstillingen har ingen tydelig inndeling, det er en flott blanding av det helt klassiske og enkle til det mer ekstravagante og unike. De introduserer den ovale fasongen i flere farger. Til dame skal det være stort, bold eller cateye. Sort vil alltid være Tom Fords foretrukne farge, men 2022-kolleksjonen viser innslag av dyreprint, rosa, lilla og gull. 

 
Til herre er det tøft, stramt og maskulint. Rette linjer, smal pilot og firkantet pilot. Sølv er alternativet til en alltid stilsikker sort eller brun. Metallbrillene til Tom Ford er i hovedsak laget av stål og her har finishen fått et etterlengtet løft. Helheten er ordnet opp i og delene passer mye finere sammen. Tom Ford er vårt mest solgte merke og det med god grunn. 

 

(Bilder: Tom Ford)

Skandinaviske skatter
Danske Fleye lanserer nyheter i alle sine tre kolleksjoner – titan, acetat og karbon. Hanne Anderson, medeier i Fleye, har kommet for å jobbe på stand i Oslo i dag. Anderson kjenner vi godt fra messer i Paris og München så samtalen går fort over til hennes nye leilighet i Stavangergade i København, og hun sier at hun sender oss en liten tanke hver eneste dag.

Fleye er blant merkene vi har jobbet lengst med, god kvalitet designet for det skandinaviske markedet. Til menn er de smarte og holder fargene til sort, brun, grå, blå og grønn. Til damer løftes gull, rødtoner og lavendel frem. Vi ser et skifte i alle kolleksjonene til herre med større innslag av rette linjer med høy bro, til dame blir innfatningene generelt større.

 

(Bilder: Fleye Copenhagen)

I farta med Oakley 
Oakley frir til 80- og 90-tallet med sine neon-briller og retro modeller. Nå skal det være fargerikt i skiløypene i vinter. Lilla, gull, hvitt, blått, neon. Det er bare å finne sin favorittfarge og modell så sjekker vi om den kan skreddersys til deg med navnet ditt inngravert i glasset. Afterski neste!

 

(Bilder: Oakley)

Farger vi blir glad av
Ingen elsker farger som designerne i Etnia Barcelona. Likevel ser vi at grønt er den dominerende fargen i årets kolleksjon. Blå, gull, brun, rosa, lilla fungerer sammen når det gjøres riktig. Brillene blir større og kraftigere også i denne kolleksjonen.

Etnia Barcelona har sjarmert mange tidligere Alain Mikli-kunder og selv om stilen er forskjellig treffer den godt hos de fargeglade.

 

(Bilder: Etnia Barcelona)


Grand visning på Grand Hotell
Messen for oss fortsetter på Grand Hotell og Frogner House Grünerløkka. Det er et fantastisk trapperom på dette hotellet.

Marmor, lysekroner, gullspeil og flotte malerier hvor enn du snur blikket. Her på Grand treffer vi salgsagenter fra amerikanske Barton Perreira og Moscot, franske Ahlem og Peter and May, britiske Cutler & Gross og til slutt franske Anne & Valentin.

Kongelige nyheter
Barton Perreira lanserer nye transparente farger i tidligere bestselgere, slår til med to kraftige modeller i transparent grønne og lysblå. Selveste prinsesse Mary av Danmark har akkurat valg seg en Barton Perreira i transparent lysbrun med sølvdetaljer, så selvfølgelig lar vi oss friste av det. Alltid stilsikkert hos Barton Perreira.

(Bilder: Barton Perreira)

Edgey og klassisk
Peter and May er et merke som tør å satse ungt. Fargene er lyse transparente naturfarger og modellene har den lille edgen som gjør dette til noe mer. Man må våge litt – denne gang er det det glade 70-tallet som står i fokus. Første kolleksjonen ble svært godt mottatt hos oss – og er nå utsolgt – så da tør vi mer vi også. Titankolleksjonen er gullbelagt med rose, gull og hvitt gull. Du ser brillene på nesen til flere av oss i butikken. Solbrillene er kraftige, rette og smale. Vi klarer nesten ikke å vente helt til sommeren.

Se filmen under og bli med inn i Peter And May´s univers:

(Bilder og video: Peter and May)

Bold and Beautiful 
Cutler & Gross ligger hjertet nært. Brillehuset har lang historie og vi digger Style Director Marie Wikinson. Dette er briller som skal synes. Rammene er kraftig og gjerne rette, fargene klare og fine. Dette er brillene for deg som ønsker statement. Den største runde brillen vi så denne helgen kommer fra Cutler & Gross,  sitter som en kule på det rette ansiktet – kjempetøft! Selv om dagene blir kortere nå på høsten, lot vi oss likevel friste av noen skikkelig heftige solbriller. Snop!

(Bilder: Cutler & Gross)

 

Matematiske skatter
Anne & Valentin design er vanskelig å beskrive. Det er først når du prøver det på et ansikt at du ser hvilken skatt dette er.

Vi har ikke møtt designeren bak merket, men tar oss i å undre om det her brukes matematisk eleganse for lykkes så godt med opplevelsen av harmoni i noe som kan se ut som komplett kaos. Vi digger fargene, kombinasjonene, fasongene, linjene og selvfølgelig kvaliteten.

(Bilder: Anne & Valentin)

Neste visning venter
Denne høstdagen i Oslo er flott så vi tar beina fatt over Akerselva til Grünerløkka for å treffe Daniel. Han representerer amerikanske Garrett Leight og Nederlandske Dick Moby.

Beige delight
Garret Leight har oppdatert bestselgere i nye farger. Ingen andre merker har flere nydelige brune fargenyanser enn Garrett Leight. De nye modellene er kraftigere og her har det jammen sneket seg inn både transparent rosa, grått og krystall. Garrett kjenner sin kundegruppe og utfordrer derfor ikke for mye de tynne linjene kolleksjonen har hatt stor suksess med. Dette er for sofistikerte unge og voksne som ønsker en klassisk stil. Designer og eier Garrett Leight er oppvokst i California som nok er grunnen til at bestselgerne kan leveres med clip-on. Smart, stilig og et konkurransefortrinn.

(Bilder: Garret Leight)

Keep Calm & Recycle
Dick Moby er et nytt merke for oss og opprinnelig skulle vi sett dette tilbake i 2019. Bærekraft og gjenbruk var høyt på agendaen og vi ønsket oss et brillemerke av resirkulerte materialer. «Look good for your planet» sier Dick Moby.

Brilleinnfatningene vil på 100 dager brytes ned om du graver dem ned i jorda, men som Daniel sier: «Låt dina glasögon sitta på din näsa». Alle modeller er oppkalt etter flyplasser i nærheten av gode surfesteder, det var nemlig slik det startet. Surfere ryddet plast i havet, men hvor skulle all denne plasten ta veien?

 
Brillene ankommer butikken like før 2022. Ungt, friskt og trendy i glade farger. Store modeller i både resirkulert stål og resirkulert acetat. Minimalt med kjemikalier og miljøvennlige metoder er brukt for farging og overflatebehandling av metallet.

 

(Bilder: Dick Moby)

Til neste gang
Alle inntrykk skal fordøyes etter to lange arbeidsdager. Det er inspirerende, givende og utrolig kjekt å treffe de fineste menneskene i bransjen. De elsker det de gjør, og de har stor pasjon for sitt arbeid og sine design. De støtter hverandre, inkluderer og er rett og slett bare en gjeng man blir utrolig glad i.

Men, vi må dra. Flyet venter ikke. Vi må hjem og presentere alt dette flotte for kunder og kollegaer de neste dagene. Varene ankommer om kort tid. Vi håper du er like spent som oss.

Velkommen skal du være!